Istotność i mapowanie interesariuszy

Istotność i mapowanie interesariuszy

Istotność oraz Interesariusze GK GPW

Zintegrowany raport GK GPW pozwala na kompleksowe ukazanie sposobów, w jaki Giełda tworzy wartość dla swoich interesariuszy. Zgodnie z Założeniami Koncepcyjnymi Sprawozdawczości Zintegrowanej oraz dokumentami dodatkowymi wydanymi przez IIRC, raport zintegrowany powinien ujawniać informacje dotyczące kwestii, które wywierają istotny wpływ na zdolność firmy do tworzenia wartości w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej, a których pominięcie lub zniekształcenie może faktycznie wpływać na ocenę dostawców kapitału finansowego w odniesieniu do zdolności organizacji do tworzenia wartości w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej.

Z tego względu w niniejszym raporcie zebrano informacje, które naszym zdaniem są ważne dla faktycznych i potencjalnych inwestorów na temat zdolności GK GPW do generowania wartości w krótkim, średnim i długim okresie oraz przydatne wszystkim innym interesariuszom, którzy chcieliby przeprowadzić własną ocenę naszej działalności. W raporcie ujawniono zatem  powiązania między naszym środowiskiem zewnętrznym, działalnością grupy, modelem biznesu, wynikami, szansami i zagrożeniamiprocesem tworzenia wartości, w kontekście naszej strategii, ładu korporacyjnego i podejścia do społecznej odpowiedzialności biznesu.

Proces ustalania istotności obejmujący: identyfikację kluczowych zagadnień, ocenę ich znaczenia, priorytetyzację i ustalenie zakresu ujawnianych informacji zawartych w niniejszym raporcie, został przeprowadzony w formie ustrukturyzowanych wewnętrznych konsultacji wybranychpracowników z całej Grupy Kapitałowej GPW i kierownictwa wyższego szczebla oraz wzięto pod uwagę przeprowadzone Perception Study. W rezultacie otrzymano macierz istotności oraz mapę zagadnień kluczowych z punktu widzenia interesariuszy. Uwzględniają one wszystkie finansowe i niefinansowe aspekty wywierające wpływ na tworzenie wartości przez GK GPW.

Relacje z interesariuszami

Jednym z fundamentów działalności GK GPW jest nawiązywanie i utrzymywanie trwałych i efektywnych relacji z wieloma grupami interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. W naszej codziennej działalności podkreślamy kluczowe znaczenie interesariuszy w procesie tworzenia wartości. Regularnie angażujemy naszych interesariuszy w celu uzyskania różnorodnych informacji zwrotnych. Zainteresowane strony odgrywają ważną rolę, ukazując nam sposób postrzegania osiąganych przez nas wyników, pomagając nam rozwijać i dostosowywać nasze produkty i usługi do aktualnych potrzeb i tendencji rynkowych, aby lepiej służyć społeczności inwestorów i kierować naszą strategią biznesową w przyszłości. Mamy świadomość, że informacje zwrotne otrzymywane od interesariuszy mogą również okazać się użyteczne w określeniu nowych trendów, których znaczenie będzie w przyszłości sukcesywnie wzrastać.

Mamy świadomość wagi aspektu zrównoważonego zarządzania dla prawidłowego rozwoju biznesu, a podwójne zobowiązanie łączenia praktyk biznesowych z odpowiedzialnością społeczną jest obecne na każdym etapie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wzajemne oddziaływanie pomiędzy firmą a otoczeniem wymaga poznawania oczekiwań interesariuszy i świadomego kształtowania relacji z nimi. Zarządzanie tymi relacjami jest fundamentalnym elementem Strategii CSR GPW i tym samym naszej strategii biznesowej. Podstawą relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a otoczeniem jest z kolei zaufanie, stanowiące niezwykle ważny dla Grupy GPW kapitał niematerialny. Każda z grup interesariuszy Grupy ma wobec niej inne czasem wykluczające się oczekiwania, a także w odmienny sposób wpływa na jej funkcjonowanie. Również wobec każdej z nich, GPW prowadzi politykę społecznej odpowiedzialności zarówno na szczeblu Grupy, jak i poszczególnych spółek. Wszystkie te działania mają na celu dążenie do budowy tzw. zrównoważonej wartości poprzez łączenie wartości dla akcjonariuszy z wartością dla pozostałych interesariuszy.

Perception Study

Giełda Papierów Wartościowych po raz pierwszy w 2021 (po publikacji wyników rocznych za 2020 r.) uzyskała profesjonalny i anonimowy feedback prowadzonych przez siebie działań i kontaktów z inwestorami.

GPW widzi dużą wartość dodaną takiego badania i uzyskania informacji zwrotnej co do działań GPW od inwestorów w kraju i zagranicą. Zdajemy sobie również sprawę z tego że inwestorzy, to tylko jedna z grup interesariuszy i w przyszłości badania tego typu powinny być rozszerzone.

Kluczowe obszary przeprowadzonego Perception Study:

  • Ocena działalności GPW i jej wyników finansowych.
  • Ocena sektora i jego perspektyw, w którym działa Spółka.
  • Ocena komunikacji z uczestnikami rynku kapitałowego i pozostałymi interesariuszami poprzez narzędzia obligatoryjne (raporty okresowe i bieżące), jak i pozostałe (materiały, spotkania, odpowiedzi na bieżące pytania).

Badanie było przeprowadzone anonimowo przez firmę zewnętrzną, co umożliwiło pozyskanie obiektywnych ocen i zebranie sugestii jakie obszary działania GPW i jej komunikacji z rynkiem mogłyby zostać usprawnione i w jaki sposób.

Końcowym efektem był raport omawiający wyniki badania oraz zawierający rekomendacje ewentualnych zmian w komunikacji przedstawiony Zarządowi GPW.

Rozmowy zostały przeprowadzone w formie wywiadów telefonicznych na grupie 30-35 osób, wyselekcjonowanych z bazy GPW i kontaktów firmy zewnętrznej przeprowadzającej badanie (zarządzający funduszami, analitycy sell-side, inwestorzy indywidualni i ewentualnie dziennikarze finansowi przy czym, ponad 90% respondentów zaliczało się do 3 pierwszych grup). Rozmowy były przeprowadzone także z inwestorami zagranicznymi, z uwagi na ich obecność w akcjonariacie GPW.

Przeprowadzenie powyższych działań pozwoliło na sporządzenie mapy interesariuszy Grupy GPW w 2020roku. W ten sposób powstała macierz interesariuszy, która pokazuje jaka grupa jak jest zainteresowana działaniami GK GPW oraz jaki wpływ wywiera na GK GPW.

Interesariusze GK GPW
Główna kategoria interesariuszy Nr porządkowy siła wpływu zainteresowanie
Akcjonariusze GPW 1 9 10
Analitycy 2 7 10
Inwestorzy giełdowi 3 10 10
Emitenci 4 10 10
Partnerzy biznesowi i uczestnicy rynku 5 10 10
Regulatorzy rynku 6 10 10
Organizacje międzynarodowe 7 6 5
Administracja publiczna 8 7 7
Organizacje branżowe 9 6 10
Pracownicy 10 10 10
Społeczeństwo 11 5 6
Media 12 8 10
Dostawcy technologii 13 10 3
Inni dostawcy i podwykonawcy 14 8 8