Etyka Biznesu GK GPW

Poza podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników, GPW podejmuje również działania ukierunkowane na rozwój kultury korporacyjnej opartej na wartościach oraz w unikalnym stopniu premiującej i wykorzystującej inicjatywy pracowników w zakresie podnoszenia efektywności całej organizacji.
Kodeks Etyki Biznesu GPW
Kodeks Etyki pracowników GPW określa podstawowe wartości obowiązujące we wszystkich aspektach działalności Spółki. Dokument ten wskazuje zasady postępowania i wartości, jakimi powinien się kierować każdy pracownik GPW, a także upowszechnia i promuje kulturę przestrzegania obowiązującego prawa i podejmowania decyzji w oparciu o kryteria etyczne.
Nasi pracownicy postępują zgodnie z wartościami zawartymi w Kodeksie Etyki Biznesu GPW w obszarach wzajemnych relacji pracowników, relacji z klientami i kontrahentami, relacji z konkurencją oraz w zakresie komunikacji, promocji i reklamy.
Kodeks Etyki określa także sankcje za nieprzestrzeganie jego postanowień.
W latach 2018 oraz 2019 GPW zdobyła prestiżowy tytuł ,,Etycznej Firmy Roku’’.

W 2020 r GPW otrzymała tytuł ,,Super Etycznej Firmy Roku. Nagroda ,, Super Etycznej Firmy Roku’’ została przyznana m.in. za przekazania środków finansowych na walkę z pandemią koronawirusa oraz ufundowanie namiotów barierowych dla szpitali klinicznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Konkurs Etyczna Firma jako jedyny na rynku, już od 7 lat wyróżnia najlepsze wzorce postępowania w biznesie. Celem konkursu jest szerzenie etyki i uczciwości oraz nagradzanie firm dla których kodeks etyki nie jest jedynie elementem marketingowym, ale żyje nim cała organizacja.
Organizatorami konkursu jest redakcja ,,Puls Biznesu’’ przy merytorycznym wsparciu PWC Legal.
Przeciwdziałanie korupcji oraz systemu ochrony sygnalistów
W październiku 2018 r. GPW przyjęła ,,Standardy rekomendowane dla systemu zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz systemu ochrony sygnalistów w spółkach notowanych na rynkach organizowanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. ’’, które są wynikiem pracy ekspertów reprezentujących różne grupy uczestników rynku kapitałowego.
Dokument zawiera rekomendacje co do sposobu ukształtowania funkcji compliance w organizacji, a także wprowadzenia rozwiązań, które minimalizują ryzyko powstania zachowań nieetycznych sprzyjających korupcji i konfliktowi interesów. Ponadto standardy te wychodzą naprzeciw projektowanym zmianom w regulacjach takich jak ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, wskazując, jakie działania wyczerpują znamiona pojęcia „należytej staranności” w zakresie ukształtowania procedur i procesów w organizacji zapobiegających zjawisku korupcji. Dokument nie wymaga raportowania o sposobie wypełniania przez spółki wytycznych zawartych
w Standardach.
Polityka ds. naruszeń
GPW dąży do zapewnienia wysokich standardów etycznych oraz oczekuje postępowania zgodnego z tymi wartościami od pracowników, w tym zgłaszania wszelkich uzasadnionych podejrzeń dotyczących naruszeń przyjętych regulacji wewnętrznych oraz obowiązujących standardów. W GPW funkcjonuje „Procedura zgłaszania naruszeń”. Celem procedury jest określenie zasad zgłaszania w trybie poufnym naruszeń lub racjonalnie uzasadnionych podejrzeń, że mogło dojść do naruszenia określonych zasad przez pracowników GPW. Procedura zgłaszania naruszeń ma zapewnić rozpatrywanie zgłoszeń przez pracowników w sposób poufny i z należytą starannością.
Zgłoszeniom podlegają naruszenia dotyczące w szczególności: obowiązków pracowniczych, zasad Kodeksu etyki, a także naruszenia dotyczące podejrzenia wykorzystania informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową, bezprawnego ujawniania tych informacji oraz dokonywania manipulacji na instrumentach finansowych
Ochrona bezpieczeństwa danych osobowych
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (GPW) przywiązuje szczególną wagę do zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych. GPW podjęła szereg działań, by jak najlepiej zabezpieczyć dane osobowe przed utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, a w szczególności przed dostępem osób nieupoważnionych. Dotyczy to zarówno zabezpieczenia za pomocą środków technicznych, jak i rozwiązań organizacyjnych. Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, podstaw prawnych przetwarzania, sposobów zbierania i wykorzystywania danych osobowych, a także realizacji praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) dostępne są na stronie internetowej GPW w Polityce Prywatności https://www.gpw.pl/polityka_prywatnosci
Zasady zarządzania konfliktami interesów.
Pracownicy na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej GPW dbają o reputację i wizerunek GPW.
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. posiada przejrzyste zasady zarządzania konfliktami interesów zawarte w Zasadach zarządzania konfliktami interesów w GPW.
Celem Zasad zarządzania konfliktami interesów w GPW jest przeciwdziałanie powstawaniu konfliktów interesów, ich identyfikacja, monitoring oraz zarządzanie konfliktami w przypadku ich wystąpienia dla zapewnienia działania przez GPW w sposób rzetelny, przejrzysty i profesjonalny, zgodnie ze standardami uczciwego obrotu oraz ładu korporacyjnego.
Komórką organizacyjną, wskazaną przez Zarząd GPW, zapewniającą wsparcie Pracownikom w identyfikacji okoliczności lub sytuacji stanowiących konflikt interesów lub interpretacji zapisów Zasad jest Dział Compliance i Ryzyka, Zarząd Giełdy, za pośrednictwem Działu Compliance i Ryzyka, informuje Komisję Nadzoru Finansowego o zaistnieniu Istotnego Konfliktu Interesów niezwłocznie po jego stwierdzeniu. Rada Giełdy sprawuje nadzór nad realizacją i funkcjonowaniem rozwiązań przewidzianych w niniejszej regulacji oraz ocenia ich adekwatność i skuteczność.
Zasady przyjmowania i wręczania prezentów przez pracowników
Zasady przyjmowania i wręczania prezentów przez Pracowników GPW mają na celu przeciwdziałanie powstawaniu sytuacji, w których profesjonalizm, obiektywizm, bezstronność i uczciwość Pracowników GPW zostałyby poddane w wątpliwość lub reputacja GPW doznałaby uszczerbku w związku z przyjęciem bądź wręczeniem prezentu przez Pracownika GPW. Pracownicy obowiązani są informować o każdym dostrzeżonym przypadku naruszenia zasad.
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
Procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. określa zasady wymiany i ochrony informacji przekazywanych na potrzeby wykonywania obowiązków z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu; czynności lub działania podejmowane w celu ograniczenia ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu; środki stosowane w celu właściwego zarządzania rozpoznanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu; zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego; zasady upowszechnienia wśród pracowników GPW wiedzy z zakresu przepisów AML; zasady zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz zasady kontroli wewnętrznej lub nadzoru zgodności działalności GPW z przepisami AML.
Celem Procedury jest określenie zasad wykonywania ciążących na GPW obowiązków określonych w przepisach AML. Procedurą objęci są wszyscy pracownicy GPW.
Zgodnie ze strategią CSR, poszczególne procedury i polityki wdrażane są także w pozostałych Spółkach GK GPW.
